Thijmen Komen is docent & coördinator bij het team Veiligheid en Vakmanschap in Assen.
Thijmen staat voor de klas en geeft de vakken Oriëntatie militaire historie, Engels & LOB. Daarnaast is hij loopbaan- en oriëntatiebegeleider van ongeveer 40 studenten. Zijn overige tijd spendeert hij aan team- en onderwijsontwikkeling, de lob-leerlijn, pedagogische en didactische begeleiding en coördineert hij samen met collega’s het onderwijs. Sinds april is Thijmen ook werkzaam als projectleider Burgerschap om de nieuwe kwalificatie eisen voor dit vak te implementeren bij DCTerra.
Het allerleukste aan het werk vindt Thijmen de begeleiding van studenten: ‘De ‘tussendoor gesprekken” zijn erg waardevol, dit geeft motivatie voor de student en ze voelen zich gewaardeerd. Samen met collega’s overleg ik hoe we de optimale begeleiding kunnen bieden, zodat de studenten hun competenties kunnen ontwikkelen. Dit werk is bijzonder omdat we actief betrokken zijn bij de ontwikkeling van de student. Ze kunnen bij ons terecht voor onderwijs, voorlichting, advies en een luisterend oor.‘
“Dit werk is bijzonder omdat we actief betrokken zijn bij de ontwikkeling van de student. Ze kunnen bij ons terecht voor onderwijs, voorlichting, advies en een luisterend oor.” - Thijmen
Voordat Thijmen in het onderwijs terecht kwam, heeft hij dertien jaar bij de Landmacht gewerkt. ‘Toen ik in Afghanistan rondliep, had ik niet voor ogen dat ik jaren later als docent voor de klas zou staan. Toch heeft het altijd in mijn aard gelegen om mensen te ondersteunen en inzichten te bieden in mogelijkheden. Een studiekeuze, een toekomstig beroep, dit zijn vraagstukken waar veel studenten mee rondlopen waarmee ze bij mij terecht kunnen. Ik geef alleen maar tips & tools, de studenten zijn zelf eigenaar van hun traject.’
Thijmen is tevreden met DCTerra als werkgever: ‘De mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen worden breed aangeboden. Workshops, cursussen en regiobijeenkomsten zijn allemaal onderdeel van het aanbod vanuit de school.’ Tijdens zijn werk wordt hij uitgedaagd door elke dag weer nieuwe uitdagingen aan te gaan. ‘Geen dag gaat volgens de planning, er komt altijd wel iets tussen. Het omgaan met situationeel leiderschap is een uitdaging voor iedereen. Ik vind het altijd fijn om mijzelf hierin te testen. En ook door deze functie kom ik weer in aanraking met nieuwe zaken zoals het schrijven van een teamvisie of het ontwikkelen van een nieuwe leerlijn.’
In zijn vrije tijd gaat Thijmen graag wandelen met zijn gezin, houdt hij van het bestuderen van geschiedenis, skiën en astrofysica. ‘Astrofysica richt zich vooral op het kunnen verklaren van natuurkundige processen in het heelal. De geboorte van een ster, de samenstelling van een zonnestelsel of de foto’s van de James Webb telescoop geeft inspirerende beelden weer over de processen die gaande zijn. Het geeft je een beeld van wat er mogelijk is en tevens blijft het interesse opwekken. Op deze manier blijven we als mens nieuwsgierig, dit zijn ook kwaliteiten van studenten en docenten.’
