De verhalen van DC-medewerkers

Mariska Trinks - Docent Gezondheidszorg en Welzijn

Mariska Trinks, voormalig student Verpleegkunde bij Drenthe College in Meppel, is sinds 9 jaar op dezelfde locatie werkzaam bij Zorg en Welzijn: ‘Mijn docenten van toen, zijn nu mijn collega’s en dat maakt het extra bijzonder.’

Als docent Gezondheidszorg en Welzijn geeft Mariska les aan verschillende opleidingen, waaronder Verzorgende-IG en Verpleegkunde. Binnen deze opleidingen geeft ze voornamelijk de vakken anatomie-fysiologie en pathologie: ‘Fantastische vakken, waarbij ik mij elke les weer fascineer over hoe je lichaam werkt en wat voor problematiek er kan ontstaan wanneer dit niet gaat zoals het zou moeten.’ Daarnaast is ze LOB-er (coach) van verschillende groepen en heeft ze ook een rol als examencoördinator, waarbij ze zaken regelt rondom de examinering en meedenkt in verschillende onderwijsontwikkelingen binnen de opleidingen.

Wat Mariska het allerleukst vindt aan haar werk, is het feit dat ze een belangrijke rol speelt in de toekomst van haar studenten. Ze geniet ervan om hen te helpen groeien en ze te zien ontwikkelen. Voor haar is het docentschap meer dan alleen een baan; het is een passie. Bovendien waardeert ze de erkenning en waardering die ze ontvangt van haar (oud-)studenten, wat haar werk extra bijzonder maakt.

“Ik vind het bijzonder om aan de basis van de toekomst van onze studenten te staan.” - Mariska

Na haar eerste werkjaar bij Drenthe College, die ze mocht invullen als instructeur binnen de Skills lokalen, werd haar de opleiding tot docent Gezondheidszorg en Welzijn aangeboden. Hierdoor kon ze al snel instromen als theoriedocent: ‘Ik vond mijn baan in het onderwijs zo ontzettend leuk. Ik merkte dat ik het fantastisch vond om mijn hart voor de zorg en de passie over het vak te delen met studenten, daarom heb ik uiteindelijk volledig voor het docentschap gekozen.’

Mariska is onderdeel van de werkgroep onderwijsontwikkeling. ‘In de werkgroep word ik uitgedaagd om anders te denken. Het is belangrijk alert te blijven en actuele veranderingen binnen de zorg en het onderwijs te volgen. Dit alles tot een passend onderwijsproces maken, vind ik een mooie uitdaging die ik als docent mag aangaan’.